Răzvan

de Răzvan

Care este bugetul?

Probabil una dintre cele mai importante întrebări pe care le adresăm clienților noștri, la finalul formularului nostru de analiză (pe care mai nou îl completăm cu Livescribe), este una referitoare la buget:

Care este bugetul alocat de organizație pentru realizarea celor discutate mai sus?

Care buget?

Spre surprinderea noastră, mulți clienți/potențiali clienți nu au un buget alocat și așteaptă să menționăm noi, într-o propunere de ofertă, cât trebuie să coste proiectul. Din păcate însă acest lucru este mare consumator de timp atât pentru noi cât și pentru client. Oameni fiind, lucrăm la propunerile noastre de ofertă, chiar dacă avem template-uri și aplicații care ne ajută să ne mișcîm repede, precum Microsoft Office 365. Avem mai nou și o veriune express pentru propunerea de ofertă, astfel că o propunere de ofertă de 14 pagini sau mai mult se „transformă” într-o elegantă propunere de 4 pagini, cu idei, strategii și propuneri punctuale. Lucrul la propunerile de ofertă presupune timp, iar timpul ne costă. În cazul în care clientul nu are alocat bugetul necesar iar noi am investit timp, acel timp nu se știe dacă sau când îl vom „căpăta” înapoi, sub o formă sau alta. Pe de altă parte clientul poate constata că nu va putea beneficia de proiectul său în limita resurselor financiare de care dispune și atunci poate renunța la proiect sau… poate schimba furnizorul. La Dev-Vision™ nu concurăm pe preț, concurăm pe calitate!Oricine este în business știe că „astăzi” și „acum” sunt foarte importanți și că timpul pierdut astăzi poate însemna pierdere pe termen lung, de aceea am decis ca, în cazul în care un client nu are un buget alocat să nu continuam să oferim o propunere de ofertă.

Alocați un buget bine dimensionat doleanțelor

Recent am fost contactați pentru discuții preliminare referitoare la un proiect web de talie internațională, al cărui promovare însemna sume importante de bani. La întîlnirea cu potențialul client am discutat toate aspectele necesare aducerii „în top” a unui asemenea proiect. Am explicat clientului de ce suntem potriviți pentru acest proiect și cum putem face ideea și dorința să devină realitate. Când însă am întrebat care este bugetul am primit un răspuns mult sub așteptări. Știm că în România oamenii nu înțeleg valoarea soluțiilor web și că încearcă să facă totul cât mai ieftin, dar din păcate pentru sume mici vor să obțină rezultatele cele mai costisitoare. Am prezentat o propunere express clientului, căruia am preferat să nu îi prezentăm prea multe detalii despre ce se întâmplă în back-end, acestea reprezentând o parte importantă din avantajul nostru competititv (recomand tuturor celor care acum încep să lucreze în domeniu să nu se bucure prea mult și să scape din vedere că avantajul pe care îl au în fața concurenților este reprezentat de anii de experiență, de studiu, în care ei au investit). După prezentarea ofertei, clientul a dat un OK cu jumătate de gură după care, fără să aștepte confirmare prin semnarea contractului, ne-a dat de lucru. În urma discuțiilor cu clientul am ajuns la concluzia că de fapt clientul dorea mult mai mult, nu avea nici o idee despre complexitatea acelui proiect și avea un buget mult subdimensionat. Scope creep în toată regula. În cele din urmă am hotărât să nu lucrăm cu acel potențial client pentru modalitatea în care am văzut că dorea să „colaborăm”.

E bine sau nu

E bine sau nu? Noi susținem că este bine. Am redus pierderile – am avut experiențe neplăcute în trecut cu alți clienți scope creep și am învățat lecția, din păcate, the hard way. În plus, pentru bugetul alocat mă îndoiesc că există vreo agenție care este dornică să preia un astfel de proiect. Fie acea agenție este destinată eșecului și concurează pe preț, fie este vorba de ceva începători care nu au nici puterea și nici cunoștințele necesare realizării unui proiect care să atingă scopurile dorite de potențialul nostru client iar acest lucru se va reflecta în nemulțumirea ambelor părți. Așa cum spuneam și mai demult – ați lăsa o mașină scumpă pe mâna unui student care acum învață să o depaneze, doar pentru a economisi niște bani? De ce ați lăsa imaginea organizației sau a brand-ului pe mâna unor începători?În business este foarte important câștigul și satisfacția de a face afaceri ale ambelor părți împlicate într-o colaborare (parteneriat, contract, etc.). Cât timp câștigul și satisfacția nu sunt prezente de ambele părți, undeva, cineva, are de pierdut. Acela nu mai este business, este business în România. Numai bine,
Ultimele două articole
Categorii
Ultimele episoade din podcast
Etichete prezente

Poți obține conținut audio, video și text adițional exclusiv prin Burzcast™ VIP

Fă parte din comunitatea VIP, împreună cu alte sute de români minunați!

Abonează-te la newsletter!