Razvan Burz

de Razvan Burz

Marketing pe perioadă de criză

Este foarte important pentru orice afacere, începând de la corporații, la buticul de la colțul blocului, să nu cedeze tentației de a „economisi” câțiva bani doar pentru că presa este plină ochi cu titluri „îmbucurătoare” de genul „Criza durează până la anul și la mulți ani” sau „Criza se va termina cândva între Sfântul Așteaptă și Paștile cailor”.

Hai să încercăm să fim serioși. La noi în țară e criză de la cel de-al doilea război mondial încoace, dar asta nu a împiedicat pe nimeni până acum să gândească. Că trăim în neocomunism, într-o de-mocrație prost înțeleasă, care tinde către anarhie, este altceva, dar nici acest lucru nu ar trebui să împiedice pe cineva să gândească. Dar din păcate… o face.

Îmi pare tare rău să recunosc că mulți oameni de afaceri, antreprenori, au redus bugetele de publicitate, vezi Doamne, nu mai sunt bani de investit în publicitate. „Clienții mă țin minte!” susțin ei. Sau mai inteligenții sunt ferm convinși că „avem destui clienți și supraviețuim cu aceștia până după criză.” Să o credeți voi! Clienții ignorați (dacă nu mai dați nici un semn de viață nu cumva înseamnă că îi ignorați?) nu vă vor rămâne fideli! Nu doriți să vă fidelizați clienții?

Nu știu câți dintre Dumneavoastră vă mai aduceți aminte de acele reclame la țigaretele Kent? Reclamele erau difuzate în timpul serialului de televiziune „Dallas”, adus pentru TVR în 1990 de către Cristian Burci și Radu Florescu, conform unui contract de barter. Vă mai amintiți cum aproape că te invitau să savurezi un pachet de Kent, aruncat în mâinile celor care tot ce puteau să facă era să privească locația exotică în care fanii acestui brand se simțeau foarte bine? Mai țineți minte că atunci și nefumătorii observau imediat persoanele care fumau țigarete Kent?

V-am readus în minte reclama cu brandul Kent deoarece așa pățesc și multe companii care nu doresc să investească în publicitate. ”Ochii care nu se văd se uită.” Și da, se uită la alții: la cei ai concurenților Dvs.!

Nefumătorii (printre aceștia mă număr și eu), nici nu cred că mai bagă de seamă acest brand, care cândva făcea lumea să exclame: „Wow, fumează Kent!”, iar brandul, cel puțin la noi în țară a devenit ceva atât de banal precum mai noul brand Winni, de care mai toți oamenii care țin la sănă-tatea lor, fug ca dracul de tămâie.

Cât de mult vă pasă de clienții Dumneavoastră, de afacerea Dumneavoastră sau chiar de Dumneavoastră, dacă lăsați clienții să treacă la concurență numai pentru că nu ați mai dat nici un „semn de viață”? Știați că 85% dintre afaceri eșuează? Doriți să intrați în această mare categorie?

Dacă nu mai aveți bani de investit în publicitate, înseamnă că trebuie să tăiați fondurile probabil de la cheltuieli inutile. Lăsați planurile de extindere pe birou, până după ce trece „criza”. Dacă și de la cheltuielile inutile ați tăiat bugetele și tot ați rămas fără bani de publicitate înseamnă că: nu știți ce este publicitatea (zic eu, și marketingul), nu vă interesează afacerea pe care ați încercat până acum să o dezvoltați sau… mai bine lăsați pe altcineva să facă afaceri în locul Dumneavoastră, poate că înțelege mai bine cum se face. Sună tranșant? Ei bine, nici pe departe față de câți bani pierdeți neinvestind, mai ales acum! „Zgârcitul mai mult plătește” și veți plăti din plin pentru că brandul Dumneavoastră va trece în uitare. „Cine sunteți? Nu am mai auzit de mult de Dumneavoastră, nici nu știam că mai sunteți pe piață. Parcă am văzut pe un raft produsul Dumneavoastră, dar nu am băgat de seamă. Acum folosesc brandul X și îmi place că îmi oferă...

De ce credeți că cei mari, companiile „cu renume” investesc în publicitate?

  1. Pentru că ei au bani de aruncat?
  2. Pentru că au prostul obicei de a se admira în reclamă și a o arăta cu degetul prietenilor: „asta-i a noastră!”?
  3. Pentru că au un plan de marketing care mereu i-a făcut să ajungă la acel renume?

Dacă ați răspuns 3, bine ați făcut! Așa este! Sunt bugete mari și bugete reduse de publicitate și cu toții ne dăm seama de situația nu tocmai roz în care ne aflăm, dar cum și Dumneavoastră încercați să supraviețuiți (am cam exagerat, dar totuși nu se mai câștigă ca în anii trecuți), încercăm și noi același lucru, de cealaltă parte și astfel am modificat cu toții (sau aproape toți) ofertele să se potrivească și bugetului Dumneavoastră „de criză”.

Nu ați văzut reducerile marilor lanțuri de magazine sau ale agențiilor de voiaj?

Dacă doriți totuși să investiți în marketing, mai ales că acum ca niciodată este cel mai important moment, contractați Dev-Vision pentru o analiză a afacerii Dumneavoastră și un marketing de calitate pe Internet. Despre marketingul pe Internet vom discuta într-un post viitor.

Faceți ceva, vă îndemn eu! Faceți ceva, orice efort de marketing se va observa. Dacă nu funcționează așa cum sperați, încercați altceva, dar doar faceți ceva! Niciodată nu sunteți prea mic sau prea mare, prea cunoscut sau prea puțin cunoscut pentru a nu vă face reclamă!

Numai bine,

Ultimele două articole
Categorii
Ultimele episoade din podcast
Etichete prezente

Poți obține conținut audio, video și text adițional exclusiv prin Burzcast™ VIP

Fă parte din comunitatea VIP, împreună cu alte sute de români minunați!

Abonează-te la newsletter!